Deprecated: Optional parameter $content declared before required parameter $code is implicitly treated as a required parameter in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php on line 327 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":245,"date":"2017-11-12T18:23:50","date_gmt":"2017-11-12T17:23:50","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/?p=245"},"modified":"2019-08-09T00:34:46","modified_gmt":"2019-08-08T22:34:46","slug":"konsten-i-den-offentliga-miljon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/2017\/11\/12\/konsten-i-den-offentliga-miljon\/","title":{"rendered":"Konsten i den offentliga milj\u00f6n"},"content":{"rendered":"\n

Kulturimperiet tr\u00e4ffade Anne Lang, avdelningschef f\u00f6r Konst och Kultur och samtidigt utvecklare f\u00f6r bild- och formkonst p\u00e5 Region Halland, f\u00f6r ett samtal om konstens plats i det offentiliga rummet, dess tillg\u00e4nglighet, utrymme och v\u00e4gar f\u00f6r att n\u00e5 fram och ut till allm\u00e4nheten. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Vi s\u00e4tter oss tillr\u00e4tta i det lilla m\u00f6tesrummet under tak\u00e5sarna h\u00f6gst upp i gamla Spikfabriken Halmstad, d\u00e4r Kultur i Halland bedriver sin verksamhet. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Om vi t\u00e4nker p\u00e5 all den konst som finns ute i den offentliga milj\u00f6n – hur skulle det bli om vi plockade bort den? Hur skulle det se ut? T\u00e4nk vad tomt det skulle bli, s\u00e4ger Anne Lang spontant. <\/p>\n\n\n\n

Jag tar del av utsikten fr\u00e5n takkupan som leder rakt \u00f6ver floden Nissan bort mot det s\u00e5 kallade Tullhuset, d\u00e4r en gammal lokal dagstidning numera har flyttat in. Bredvid ligger den v\u00e4l inarbetade kulturscenen Kajskjulet, vars dagar tyv\u00e4rr f\u00f6refaller vara r\u00e4knade p\u00e5 grund av plan\u00e4ndringar f\u00f6r omr\u00e5det. Jag v\u00e4nder blicken tillbaka in i rummet och hoppas att \u00e5tminstone den gamla r\u00f6da lyftkranen som st\u00e5r mellan Tullhuset och Kajskjulet f\u00e5r finnas kvar som ett kulturhistoriskt minnesm\u00e4rke inf\u00f6r framtiden. Den offentliga konsten kan \u00e4ven den utg\u00f6ra ett slags tidsdokument i olika sammanhang och p\u00e5 olika platser i v\u00e5r omslutande milj\u00f6. Men hur ser v\u00e4gen ut f\u00f6r att den ska kunna f\u00f6rnyas, kompletteras och vitaliseras?<\/p>\n\n\n\n

Hur fri \u00e4r den offentliga konsten i Halland?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 De konstn\u00e4rliga ut\u00f6varna \u00e4r naturligtvis alltid fria att skapa sin egen konst, men de m\u00e5ste naturligtvis kunna komma in i v\u00e5ra system f\u00f6r att kunna verka och fungera som just de h\u00e4r fria krafterna beh\u00f6ver kunna g\u00f6ra. Vi fr\u00e5n regionens sida arbetar medvetet v\u00e4ldigt n\u00e4ra och tillsammans med de olika kommunerna p\u00e5 olika s\u00e4tt, f\u00f6r att verka f\u00f6r att de fria konstn\u00e4rerna ges m\u00f6jlighet att vara med i olika sammanhang. N\u00e4r det g\u00e4ller den fria offentliga konsten som du m\u00f6ter p\u00e5 stan, \u00e4r det s\u00e5 klart ett kommunalt ansvar, medan exempelvis sjukhus och v\u00e5rdavdelningar och s\u00e5 vidare som tillh\u00f6r Region Halland, ligger inom v\u00e5rt ansvarsomr\u00e5de h\u00e4r p\u00e5 Kultur i Halland. Om vi ser det ur kulturskaparnas perspektiv \u00e4r det viktigt att f\u00e5 vara med i satsningar redan fr\u00e5n b\u00f6rjan s\u00e5 att man verkligen kan g\u00f6ra skillnad. \u00c4r allt redan planlagt och best\u00e4mt \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att kunna komma in med intressanta och bra konstn\u00e4rliga id\u00e9er som konstn\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Den offentliga konsten ska kunna stimulera, v\u00e4cka tankar och debatt. Vad h\u00e4nder egentligen n\u00e4r vi flyttar ut konsten  i det offentliga rummet?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 D\u00e5 blir det ju allas konst, och det \u00e4r klart att man som skattebetalare m\u00e5ste f\u00e5 st\u00e4lla fr\u00e5gor om betydelse eller mening, och ge uttryck f\u00f6r att man kanske inte uppskattar n\u00e5got specifikt verk. Det m\u00e5ste man ha sin fulla r\u00e4tt att g\u00f6ra. Sedan m\u00e5ste det finnas m\u00e4nniskor som arbetar med konst, som kan f\u00f6rklara, ge andra blickar p\u00e5 det som man kanske inte t\u00e4nker p\u00e5 n\u00e4r man tar del av ett konstverk f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen. D\u00e5 kan upplevelsen v\u00e4xa till n\u00e5got mycket intressant. Det h\u00e4nder ganska ofta att konstverk som har varit v\u00e4ldigt omdebatterade, som har haft motst\u00e5nd och varit f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r olika diskussioner, blir v\u00e4ldigt \u00e4lskade p\u00e5 sikt. Det \u00e4r faktiskt s\u00e5, och det tycker jag \u00e4r lite intressant i sammanhanget.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5got s\u00e4rskilt fall som du vet v\u00e4ckt debatt?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Ja, damen med handv\u00e4skan \u00e4r ju en sak… Men om vi ist\u00e4llet tar n\u00e5got annat exempel s\u00e5 kan jag t\u00e4nka p\u00e5 graffitikonsten som kom till i samband nybyggnationen av S\u00f6ndrumsskolan i Halmstad f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan. H\u00e4r tog man in graffitikonsten och det best\u00e4llda graffitikonstverket av Carolina Falkholt fick v\u00e4ldigt stor uppm\u00e4rksamhet och diskussionerna tog fart, men man hanterade det hela p\u00e5 ett bra vis och idag verkar det inte vara s\u00e5 mycket negativt som s\u00e4gs l\u00e4ngre. Faktum \u00e4r Halmstad \u00e4r en av de f\u00f6rsta st\u00e4derna som verkligen v\u00e5gade ta tag i graffitin, och g\u00f6ra offentliga v\u00e4ggar och offentlig konst med den. Nu h\u00e4nder det ju till och med i Stockholm, en stad som tidigare varit s\u00e5 \u201danti-graffiti\u201d. Det \u00e4r intressant att se att saker kan utvecklas och f\u00f6r\u00e4ndras \u00f6ver tid, Graffitin har ju varit ett fritt spr\u00e5k som har inf\u00f6rlivats i konstv\u00e4rlden, och n\u00e4r s\u00e5dant sker, d\u00e5 h\u00e4nder det n\u00e5gonting och man kan fundera \u00f6ver vad som kan bli n\u00e4sta steg att diskuteras inom offentlig konst.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket pengar avs\u00e4tts f\u00f6r den offentliga konsten<\/strong>?<\/h3>\n\n\n\n

\u2013 En rekommendation i v\u00e5r kulturplan \u00e4r att en procent ska avs\u00e4ttas f\u00f6r konstn\u00e4rlig milj\u00f6gestaltning vid nybyggnation. Man b\u00f6r fundera \u00f6ver om denna konst alltid ska vara platsbunden, fast och synlig p\u00e5 samma st\u00e4lle, eller kan det handla om konst som tar plats under en period f\u00f6r att sedan f\u00f6rsvinna? Landartprojektet (X)sites<\/em> som genomf\u00f6rdes i somras \u00e4r ett exempel p\u00e5 detta. Konstverken plockas ner efterhand eftersom v\u00e4der och vind biter v\u00e4ldigt h\u00e5rt p\u00e5 landart. Det \u00e4r ju ocks\u00e5 sp\u00e4nnande eftersom projektet d\u00e5 kan forts\u00e4tta med nya konstverk p\u00e5 andra platser. Om man g\u00e5r tillbaka till den offentliga konsten som ska finnas i v\u00e5rdmilj\u00f6er och p\u00e5 andra platser, kan man \u00e4ven d\u00e4r t\u00e4nka sig att det kan handla om andra saker. Det som finns p\u00e5 v\u00e5ra v\u00e4ggar och som man m\u00f6ts av i till exempel v\u00e5rdmilj\u00f6er, eller andra offentliga lokaler \u00e4r \u00e4nd\u00e5 fortsatt viktigt, men man kan \u00e4ven t\u00e4nka sig en utveckling med performancekonst i form av n\u00e5gon slags kombination med det mer traditionella uppl\u00e4gget.<\/p>\n\n\n\n

Vilka best\u00e4ller och finansierar offentlig konst i Halland? <\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 Det \u00e4r kommunerna sj\u00e4lva som avs\u00e4tter en viss procentsats, n\u00e5gra f\u00f6ljer enprocentsrekommendationen medan andra har annorlunda uppl\u00e4gg, som till exempel Halmstad som avs\u00e4tter en och en och en halv miljon per \u00e5r f\u00f6r \u00e4ndam\u00e5let. Det \u00e4r sp\u00e4nnande att denna utveckling g\u00e5r fram\u00e5t. Vi g\u00f6r \u00e4ven satsningar tillsammans i ett n\u00e4tverk av offentligt anst\u00e4llda som arbetar med konst. Vi anordnar seminarium och dagar d\u00e4r man f\u00e5r l\u00e4ra sig mer om hur man kan g\u00e5 vidare med den offentliga konsten. Olika f\u00f6rvaltningar f\u00e5r m\u00f6tas \u00f6ver f\u00f6rvaltningsgr\u00e4nserna tillsammans med olika konstn\u00e4rer. Det g\u00e4ller att fortbilda sig f\u00f6r det \u00e4r ganska komplexa fr\u00e5gor n\u00e4r det g\u00e4ller hur man upphandlar konst. Det g\u00e4ller att f\u00f6lja olika gr\u00e4nsv\u00e4rden. F\u00f6r \u00f6vrigt skulle vara v\u00e4ldigt intressant om \u00e4ven privata och kommunala byggf\u00f6retag s\u00e5g en m\u00f6jlighet att ansluta sig till de rekommendationer vi vill till\u00e4mpa.<\/p>\n\n\n\n

Privata och offentliga intressenter, hur ser det ut med detta \u00f6ver tid?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 Kommunen har egna upphandlingar och \u00e4ven den privata byggsektorn kan ibland t\u00e4nka sig att ta in konstn\u00e4rer som konsulter f\u00f6r att hj\u00e4lpa till med den konstn\u00e4rliga n\u00e4rvaron. F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan hade vi ett projekt i Halland tillsammans med Konstn\u00e4rscentrum V\u00e4st d\u00e4r vi ville verka just f\u00f6r att konstn\u00e4rer skule kunna ta p\u00e5 sig den h\u00e4r typen av uppdrag, att hj\u00e4lpa till som konstkonsulter. Detta skedde till exempel i Vessigebro d\u00e4r ett j\u00e4ttefint projekt blev till. Det handlar ju \u00e4ven om att bevaka och f\u00f6lja upp det som byggs, det g\u00e4ller som sagt att vara med fr\u00e5n starten f\u00f6r att kunna p\u00e5verka att det blir bra offentlig konst som f\u00e5r se dagens ljus. P\u00e5 Region Halland g\u00e4ller uppl\u00e4gget att Regionfastigheter har ett uppdrag f\u00f6r den fasta konstn\u00e4rliga utsmyckningen i samband med byggnation, medan ansvaret f\u00f6r den \u201dl\u00f6sa\u201d konsten, allts\u00e5 konst som kan placeras och flyttas p\u00e5, ligger h\u00e4r hos p\u00e5 Kultur i Halland.<\/p>\n\n\n\n

I vilken m\u00e5n tar konstn\u00e4rer initiativ till specifika offentliga verk?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 Det h\u00e4nder naturligtvis emellan\u00e5t. Vi som arbetar med konsten och de h\u00e4r fr\u00e5gorna m\u00e5ste vara \u00f6ppna och lyh\u00f6rda f\u00f6r att se vilka olika konstn\u00e4rer som man kan ta in i olika sammanhangen. Vad \u00e4r nytt och intressant? Det \u00e4r roligt att se hur konsten utvecklas s\u00e5 att man kan f\u00e5 m\u00f6ta allt fr\u00e5n j\u00e4ttegamla statyer till det nya som nu tar plats. Bredden p\u00e5 konsten i en stad \u00e4r naturligtvis v\u00e4ldigt viktig att t\u00e4nka p\u00e5. Det \u00e4r v\u00e4l snarare landsbygden som man kan vara lite mer bekymrad \u00f6ver, men det h\u00e4nder trots allt en del i Halland \u00e4ven n\u00e4r det g\u00e4ller den placeringen och n\u00e4rvaron f\u00f6r den offentliga konsten. Hallands Konstmuseum har en donationsfond som ibland anv\u00e4nds till att placera konst p\u00e5 mindre orter. Det h\u00e4r brukar ske i samr\u00e5d om kvalitet och inriktning med b\u00e5de kommunen och andra intressenter som till exempel kan ha med samh\u00e4llsf\u00f6reningar eller n\u00e5got annat att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r konstn\u00e4rernas drivkrafter till att skapa och presentera verk i offentliga milj\u00f6er? <\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 Det kan s\u00e5 klart handla om m\u00e5nga olika drivkrafter, men jag kan t\u00e4nka att man vill tillf\u00f6ra n\u00e5got som inte finns p\u00e5 platsen tidigare, n\u00e5got som kan ge en annan v\u00e4ndning eller vridning, kanske kring platsens sammanhang. Det kan handla om vad man st\u00e5r f\u00f6r som konstn\u00e4r, att man kan f\u00e5 m\u00f6jlighet att f\u00f6rstora upp detta i kanske en utomhusmilj\u00f6, men ocks\u00e5 tillf\u00f6ra n\u00e5got som man t\u00e4nker ska h\u00e5lla i tiden, n\u00e5got som k\u00e4nns aktuellt. Andra konstn\u00e4rer kanske vill arbeta mer processinriktat och f\u00f6rs\u00f6ker inrikta sig p\u00e5 n\u00e5gon slags helhet i stadsplaneringen Ibland kan det ta helt andra v\u00e4ndningar och bli ett helt annat projekt n\u00e4r man sl\u00e4pper l\u00f6s konstn\u00e4ren. D\u00e5 m\u00e5ste alla som finns med m\u00e5ste i sammanhanget v\u00e5ga st\u00e5 upp och f\u00f6rklara varf\u00f6r det kanske inte blev en skulptur utan n\u00e5gon form av dialog och diskussion ist\u00e4llet. Det \u00e4r d\u00e5 konsten f\u00e5r betydelse, n\u00e4r den f\u00e5r genomsyra alla lager i samh\u00e4llet. N\u00e4r konsten tar tag i det vi gl\u00f6mt bort eller kanske inte vill eller v\u00e5gar se, d\u00e5 b\u00f6rjar det bli sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de olika best\u00e4llarnas drivkrafter?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 Best\u00e4llarna har oftast en bild klar i huvudet. Alla \u00e4r kreativa och har id\u00e9er och tankar om hur det ska se ut, och det kan vara sv\u00e5rt att koppla ihop med en konstn\u00e4r som kommer in fr\u00e5n en helt annan ing\u00e5ng, med en helt annan tanke. Om det uppst\u00e5r en konflikt m\u00e5ste man ju trots allt \u00e4ven ta h\u00e4nsyn till best\u00e4llaren. Tycker man  att ett visst konstverk inte passar in p\u00e5 till exempel en f\u00f6rskola m\u00e5ste man vara beredd att   tag i dialogen. N\u00e5gon m\u00e5ste h\u00e5lla ihop och samordna det hela. Jag tror i och f\u00f6r sig att det \u00e4r viktigt f\u00f6r konstn\u00e4ren att f\u00e5 t\u00e4nka helt fritt, men det finns ju alltid n\u00e5gon ram f\u00f6r vad som g\u00e5r att genomf\u00f6ra, om inte p\u00e5 grund av annat s\u00e5 budgetm\u00e4ssigt.<\/p>\n\n\n\n

Text: <\/strong>Maths Jalhed <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Foto:<\/strong> Joakim Jalhed<\/p>\n\n\n\n

Artikeln \u00e4r publicerad i Kulturimperiet nr 3\u20134 201<\/em>7.
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kulturimperiet tr\u00e4ffade Anne Lang, avdelningschef f\u00f6r Konst och Kultur och samtidigt utvecklare f\u00f6r bild- och formkonst p\u00e5 Region Halland, f\u00f6r ett samtal om konstens plats i det offentiliga rummet, dess tillg\u00e4nglighet, utrymme och v\u00e4gar f\u00f6r att n\u00e5 fram och ut till allm\u00e4nheten.  Vi s\u00e4tter oss tillr\u00e4tta i det lilla m\u00f6tesrummet under tak\u00e5sarna h\u00f6gst upp i <\/span>L\u00e4s mer<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":246,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[5,44],"tags":[37],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/245"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=245"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/245\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":396,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/245\/revisions\/396"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/246"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=245"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=245"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=245"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}