Deprecated: Optional parameter $content declared before required parameter $code is implicitly treated as a required parameter in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php on line 327 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":285,"date":"2013-12-01T18:33:43","date_gmt":"2013-12-01T17:33:43","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/?p=285"},"modified":"2019-08-09T00:33:49","modified_gmt":"2019-08-08T22:33:49","slug":"under-cover","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/2013\/12\/01\/under-cover\/","title":{"rendered":"Under cover"},"content":{"rendered":"\n

Att ha musik som yrke kan vara en bred sak, inte bara genrem\u00e4ssigt, utan \u00e4ven funktionsm\u00e4ssigt. Som musiker f\u00e5r man upptr\u00e4da p\u00e5 vitt skilda typer av platser och tillf\u00e4llen, f\u00f6r trots att musik allm\u00e4nt ses som n\u00e5got universellt \u00e4r den enkla sanningen den att musiken \u00e4ndrar form och mening beroende p\u00e5 var och varf\u00f6r vi spelar den. Joakim Jalhed fr\u00e5n Kulturimperiet har pratat med bandet Kvarti\u00e5tta, som fr\u00e4mst spelar egen musik, men \u00e4ven driver ett coverband med samma namn f\u00f6r att prata om bland annat hur det \u00e4r att vara yrkesverksam musiker i en tid med h\u00f6g arbetsl\u00f6shet och hur de ser p\u00e5 att utveckla sig sj\u00e4lv genom musiken.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Xerxes Andr\u00e9n, Lukas Wikstr\u00f6m och Oscar Pahlm \u00e4r alla nitton \u00e5r gamla och har f\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan avslutat sin gymnasieperiod. Tillsammans utg\u00f6r de det proggresiva rockbandet Kvarti\u00e5tta, men driver \u00e4ven ett parallellprojekt d\u00e4r de spelar covers p\u00e5 krogar, br\u00f6llop och dylika tillst\u00e4llningar.<\/p>\n\n\n\n

Covermusik som begrepp \u00e4r allm\u00e4nt vedertaget, men bandet ber\u00e4ttar att de \u00e4ven spelar p\u00e5 teatrar och anv\u00e4nds som studiomusiker. \u00c4mnet \u00e4r allts\u00e5 bruksmusik, r\u00e4tt och sl\u00e4tt, och de tre v\u00e4nnerna har gjort ett medvetet val i att v\u00e4lja att g\u00e5 flera v\u00e4gar i sitt musicerande. De har alla tre t\u00e4mligen olik musiksmak, och har alla var sin individuell anledning i varf\u00f6r de har valt att extrakn\u00e4cka med covers.<\/p>\n\n\n\n

Same same<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Bandet verkar inte vara s\u00e4rskilt obekv\u00e4mt med att de blandar sina olika inriktningar under samma titel. Att spela covers har allm\u00e4nt sett inte samma upph\u00f6jda status som egenproducerad musik, varken konstn\u00e4rligt eller prestationssm\u00e4ssigt, och det \u00e4r l\u00e4tt att t\u00e4nka sig att man i vissa kretsar kanske inte vill tala allt f\u00f6r h\u00f6gt om att man ocks\u00e5 spelar covermusik. De tre v\u00e4nnerna \u00e4r tydliga med att de ser sin covermusik som ett separat uttryck, men de upplever dock egentligen endast f\u00f6rdelar med att \u00f6ppet anv\u00e4nda samma namn, och stundtals ocks\u00e5 ta med sin egen musik p\u00e5 coverspelningar. Genom covermusiken f\u00e5r de snarare mer publicitet f\u00f6r sin huvudinriktning och vice versa. Marknadsf\u00f6ring ser de som en naturlig del av sin verksamhet och det \u00e4r ett v\u00e4lanv\u00e4nt ord i deras vokabul\u00e4r \u2013 n\u00e5got tidstypiskt kanske i en tid d\u00e4r alla kulturarbetare f\u00f6rv\u00e4ntas vara sina egna chefer.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Utmaningar<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Samtalet g\u00e5r kring hur mycket engagemang de l\u00e4gger p\u00e5 att spela covers, vilket varierar mellan de olika medlemmarna. Inst\u00e4llningen pendlar mellan att det kan vara l\u00e4rorikt samt ge en bredd till deras musikaliska och en l\u00e4ttsam farh\u00e5ga om att det kan skapa lite omedvetna musikaliska vanor och tv\u00e5ngstankar, som de uttrycker det.<\/p>\n\n\n\n

\u201dJag ser det som et utmaning att spela covers med bara tre musiker, att f\u00e5 det att flyga\u201d, menar Lukas. <\/p>\n\n\n\n

Alla i bandet \u00e4r eniga om att det \u00e4r viktigt med att f\u00f6rs\u00f6ka ber\u00f6ra sin publik och ge n\u00e5got, vad man \u00e4n spelar. Utmaningarna beh\u00f6ver dock inte handla om scenn\u00e4rvaro, utan kan ocks\u00e5 handla om estetik.<\/p>\n\n\n\n

\u201dJag vill j\u00e4tteg\u00e4rna ge n\u00e5got nytt till covern. Kanske inte k\u00f6ra l\u00e5ten som den ska vara, rakt av. Jag vill g\u00e4rna f\u00f6r\u00e4ndra den p\u00e5 n\u00e5got plan, att man l\u00e4gger en annan synvinkel p\u00e5 l\u00e5ten. Till exempel har vi gjort om \u2019Highway 61 Revisited\u2019 av Bob Dylan till en fullfj\u00e4drad rapl\u00e5t!\u201d ber\u00e4ttar Oscar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r de ber\u00e4ttar om sin musikaliska omtolkning b\u00f6rjar jag fundera \u00f6ver varf\u00f6r ett s\u00e5dan humoristisk f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt tydligen l\u00e4tt kan accepteras allm\u00e4nt. N\u00e4r bandet anv\u00e4nder sig av sin coveridentitet f\u00f6rsvinner uppenbarligen kravet p\u00e5 seriositet; ett komiskt inslag kan vara v\u00e4lkommet mitt bland alla v\u00e4lbekanta covers p\u00e5 en krogspelning. Humor beh\u00f6ver dock inte vara oskyldig, och jag ser en m\u00f6jlig ironisk koppling till det segregerade amerikanska musiklivet, d\u00e4r den vita och ganska traditionella poeten (Bob Dylan \u2013 som man alltid f\u00e5r h\u00f6ra \u00f6ver en \u00f6l d\u00e5 och d\u00e5 av hans apologeter \u2013 \u00e4r mer diktare \u00e4n musiker) filtreras genom den parallella, afroamerikanska lyrikstr\u00f6mningen. Kopplingen till medborgarr\u00e4ttsr\u00f6relsen, som Bob Dylan var en aktiv deltagare i, g\u00f6r sig ocks\u00e5 p\u00e5mind.<\/p>\n\n\n\n

Gamla godingar<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Nostalgin som de gamla klassiska l\u00e5tarna frambesv\u00e4rjer kan ocks\u00e5 vara en viktig v\u00e4g in i publikens hj\u00e4rtan som man inte b\u00f6r f\u00f6rakta, och bandet ber\u00e4ttar varmt om k\u00e4nslan de f\u00e5r vid att f\u00e5 direkt uppskattning av sina lyssnare.<\/p>\n\n\n\n

\u201dIbland ser man n\u00e5gon 50-60 \u00e5r gammal person som skiner upp n\u00e4r vi spelar n\u00e5gon l\u00e5t av Jimi Hendrix eller Credence Clearwater, och s\u00e5 kommer de fram efter\u00e5t och s\u00e4ger att det var fantastiskt att vi k\u00f6rde just den l\u00e5ten. Det bara ploppar upp minnen i deras huvuden\u201d, ber\u00e4ttar Lukas. \u201dDet \u00e4r kul n\u00e4r det skapas en kontakt och en dialog. Det kan vara ordl\u00f6st, ibland m\u00e4rker man bara att n\u00e5gon sitter och nickar \u00e5t en och visar att de gillar vad man g\u00f6r.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Vinterns prim\u00f6rer och sommarens behag<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Bruksmusiken kan p\u00e5 ett s\u00e4tt delas in i tv\u00e5 stora huvudriktningar: f\u00f6rgrundsmusik och bakgrundsmusik. Rent traditionellt lutar bakgrundsmusik \u00e5t att vara musik som \u00e4r bekant f\u00f6r lyssnarna, s\u00e5 att den l\u00e4tt kan sorteras bort av \u00e5h\u00f6raren d\u00e5 den inte tillf\u00f6r n\u00e5gon ny information eller upplevelse, samtidigt som den l\u00e4tt skapar en atmosf\u00e4r, eftersom den \u00e4r rik p\u00e5 associationer och kanske \u00e4ven p\u00e5 nostalgi. <\/p>\n\n\n\n

I kontrast mot detta st\u00e5r Kvarti\u00e5ttas progressiva rock, som kr\u00e4ver ett v\u00e4ldigt aktivt lyssnande. De ser dock inte f\u00f6rgrundsmusiken som en i sig mer lockande situation.<\/p>\n\n\n\n

\u201dJag tycker det \u00e4r ganska trevligt att spela f\u00f6r en sittande publik, det \u00e4r r\u00e4tt sk\u00f6nt att inte ha pressen p\u00e5 sig som n\u00e4r folk verkligen m\u00e5ste visa vad de tycker\u201d, ber\u00e4ttar Oscar och Lucas fyller i med en kommentar som ligger i linje med hans ambition att l\u00e4ra sig n\u00e5got p\u00e5 att spela covers:<\/p>\n\n\n\n

\u201dUtmaningen \u00e4r att spela saker s\u00e5 naket som m\u00f6jligt, man kan inte g\u00f6mma sig bakom energi och st\u00e5 och hoppa f\u00f6r att f\u00e5 ig\u00e5ng m\u00e4nniskor.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Xerxes f\u00f6rtydligar att bakgrundsmusiken inte \u00e4r det huvudsakliga: <\/p>\n\n\n\n

\u201dSedan finns det s\u00e5klart s\u00e5dana coverspelningar som det \u00e4r ett j\u00e4vla drag p\u00e5, det beror p\u00e5 var man spelar, s\u00e5 som till exempel p\u00e5 after work.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Vid s\u00e5dana tillf\u00e4llen finns det all m\u00f6jlighet f\u00f6r bandet att blanda in sin egen musik, om st\u00e4mningen kr\u00e4ver det. Vill man h\u00f6ja temperaturen s\u00e5 \u00e4r det kanske l\u00e4ttast att g\u00f6ra det med det man kan b\u00e4st \u2013 sig sj\u00e4lv. Och att ha sig sj\u00e4lv som arbete tar mycket tid och energi i j\u00e4mf\u00f6relse med att repetera in en cover.<\/p>\n\n\n\n

\u201dDet \u00e4r ganska kr\u00e4vande att g\u00f6ra v\u00e5r egen musik, \u00e4ven fysiskt, n\u00e4r man m\u00e5ste lyckas och g\u00f6ra n\u00e5got s\u00e5 bra som man vill ha det. Det \u00e4r inte riktigt samma sak med covers\u201d, s\u00e4ger Oscar och v\u00e4nder sig mot Lukas som spinner vidare: <\/p>\n\n\n\n

\u201dN\u00e4r man spelar bakgrundsmusik \u00e4r det okej att ha textpapper och notst\u00e4ll, men n\u00e4r vi k\u00f6r v\u00e5r egen musik har vi en st\u00f6rre press p\u00e5 att allt ska sitta utantill.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Bandet f\u00e5r mycket jobbtillf\u00e4llen med sin egen musik, \u00e4ven om de erk\u00e4nner att coverspelningar generellt betalas b\u00e4ttre. De ber\u00e4ttar vidare att covermusik \u00e4r lite av en s\u00e4songsf\u00f6reteelse, d\u00e4r sommarperioden domineras av en efterfr\u00e5gan p\u00e5 covers och vintern tenderar till att ge plats \u00e5t den egenskrivna produktionen.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Att s\u00e4lja livemusik<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Musiker \u00e4r kanske inte det f\u00f6rsta yrket en syokonsulent rekommenderar till dem som ska v\u00e4lja en karri\u00e4r, och de flesta musiker har v\u00e4l f\u00e5tt fr\u00e5gan om det finns n\u00e5gra jobb i musikv\u00e4rlden ett par hundra g\u00e5nger f\u00f6r mycket. De tre v\u00e4nnerna \u00f6verlever i dag p\u00e5 sin musik, kanske grundat p\u00e5 deras ganska modesta krav p\u00e5 sin tillvaro. De pratar om att det till och med g\u00e5r att \u00f6verleva p\u00e5 att spela p\u00e5 gatan och att det inte \u00e4r under deras stolthet, och att det samtidigt g\u00e5r att f\u00e5 jobb om man verkligen bara vill och arbetar h\u00e5rt mot den h\u00e5rda situationen.<\/p>\n\n\n\n

\u201dMan m\u00e5ste verkligen k\u00e4mpa f\u00f6r att f\u00e5 ett jobb. Det \u00e4r inte ofta n\u00e5gon kommer och bara ger dig n\u00e5got, utan man \u00f6vertyga den personen\u201d, menar Xerxes och illustrerar: \u201dOm man skickar trettio mejl s\u00e5 kanske man f\u00e5r svar p\u00e5 ett …\u201d<\/p>\n\n\n\n

\u201dI svaret st\u00e5r det \u201dkanske\u201d,\u201d flikar Lukas kvickt in.<\/p>\n\n\n\n

\u201d… eller oftast \u201dnej\u201d. Det \u00e4r fruktansv\u00e4rt jobbigt n\u00e4r man suttit och arbetat med det att man inte ens f\u00e5r ett svar\u201d, replikerar Xerxes.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5rd konkurrens<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Andra sv\u00e5righeter som bandet har uppt\u00e4ckt ute i arbetslivet \u00e4r konkurrensen fr\u00e5n andra musiktrender.<\/p>\n\n\n\n

\u201dHela DJ-kulturen v\u00e4xer sig starkare. Inget ont om DJ:ar, men \u2026 de tar v\u00e5ra jobb!\u201d<\/p>\n\n\n\n

Bandet \u00e4r helt \u00f6verens om att livemusiken knappast kommer att d\u00f6 och den kanske ocks\u00e5 f\u00e5r lite h\u00f6gre status, eftersom den ses mer som ett st\u00f6rre bem\u00f6dande. Faktum kvarst\u00e5r dock att det \u00e4r l\u00e4ttare och billigare att hyra in en DJ, att det m\u00e5nga g\u00e5nger \u00e4r en enda person som ocks\u00e5 har med sin egen utrustning. Det \u00e4r en s\u00e4krare investering \u00e4n att ha ett liveband som bara kanske kan spela n\u00e5gra av de l\u00e5tarna man vill ha.<\/p>\n\n\n\n

Det sista \u00e4mnet vi behandlar \u00e4r deras \u00e5lder, vilket ton\u00e5ringarna (i vart fall n\u00e5gra m\u00e5nader till) upplever som b\u00e5de en f\u00f6rdel och en nackdel. Visserligen \u00e4r det sv\u00e5rt att sl\u00e5 sig fram som ung och framf\u00f6r allt \u00e4r det inte l\u00e4tt att vinna \u00e4ldre m\u00e4nniskors f\u00f6rtroende. Inte helt \u00f6verraskande \u00e4r det inte s\u00e5 sv\u00e5rt att v\u00e4nda problematiken upp och ned och g\u00f6ra n\u00e5got positivt av det.<\/p>\n\n\n\n

\u201dFolk reagerar ofta n\u00e4r man kommer innan en spelning med att s\u00e4ga: \u2019Oj, vad unga ni \u00e4r.\u2019 Men sedan blir det positivt n\u00e4r man har spelat f\u00e4rdigt och man f\u00e5r h\u00f6ra hur bra vi var\u201d, ber\u00e4ttar Xerxes.<\/p>\n\n\n\n

Text:<\/strong> Joakim Jalhed<\/p>\n\n\n\n

Foto:<\/strong> Maths Jalhed<\/p>\n\n\n\n

Artikeln \u00e4r publicerad i Kulturimperiet nr 6 2013<\/em>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att ha musik som yrke kan vara en bred sak, inte bara genrem\u00e4ssigt, utan \u00e4ven funktionsm\u00e4ssigt. Som musiker f\u00e5r man upptr\u00e4da p\u00e5 vitt skilda typer av platser och tillf\u00e4llen, f\u00f6r trots att musik allm\u00e4nt ses som n\u00e5got universellt \u00e4r den enkla sanningen den att musiken \u00e4ndrar form och mening beroende p\u00e5 var och varf\u00f6r vi <\/span>L\u00e4s mer<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":290,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[5],"tags":[10],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/285"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=285"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/285\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":392,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/285\/revisions\/392"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/290"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=285"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=285"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=285"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}