Deprecated: Optional parameter $content declared before required parameter $code is implicitly treated as a required parameter in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php on line 327 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-content/plugins/yumpu-epaper-publishing/yumpu.php:327) in /customers/7/c/2/kulturimperiet.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":69,"date":"2018-11-12T21:28:57","date_gmt":"2018-11-12T20:28:57","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/?p=69"},"modified":"2019-08-09T12:01:15","modified_gmt":"2019-08-09T10:01:15","slug":"konsekvent-resa-med-variabler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/2018\/11\/12\/konsekvent-resa-med-variabler\/","title":{"rendered":"Konsekvent resa med variabler"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r Nathalie Ruiz har dansen varit lika med livet \u00e4nda sedan den f\u00f6rsta dagen i den lilla dansstudion i Provence, d\u00e4r hela resan b\u00f6rjade. Sedan dess har dansen f\u00f6rflyttat henne \u00f6ver stora delar av v\u00e4rlden och hon har r\u00f6nt stort erk\u00e4nnande b\u00e5de som koreograf och dansare. Nathalie har dessutom tilldelats utm\u00e4rkelse som b\u00e4sta dansare i Europa. Idag \u00e4r hon bosatt i Torup i Hallands inland och \u00e4gnar sig kraftfullt \u00e5t att f\u00f6ra ut kulturen fr\u00e5n de stora st\u00e4derna till landet. Nathalie Ruiz vill skapa kultur f\u00f6r alla. Man ska helt enkelt kunna hitta kulturen d\u00e4r man bor. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Klockan \u00e4r kvart i elva och regnet \u00f6ser ner \u00f6ver Nissastigen p\u00e5 v\u00e4g mot Torup i Hallands inland. De unga granarna b\u00f6rjar v\u00e4xa till sig och f\u00f6rs\u00f6ker t\u00e4cka \u00f6ver det v\u00e4rsta av Gudruns framfart s\u00e5 gott det g\u00e5r. En lite olycksb\u00e5dande h\u00f6stk\u00e4nsla r\u00e5der och denna f\u00f6rst\u00e4rks av dimbankarna som fortfarande ligger kvar \u00f6ver landskapets b\u00f6ljande h\u00f6jder. I en mjukt utdragen kurva m\u00f6ter jag pl\u00f6tsligt milit\u00e4rkolonn 66, tio, femton, tjugo…jag vet inte exakt, stora m\u00f6rkgr\u00f6na och helt identiska lastbilar p\u00e5 v\u00e4g mot en NATO-\u00f6vning i Norge. Omv\u00e4rlden och vi sj\u00e4lva rustar oss p\u00e5 olika plan f\u00f6r att m\u00f6ta den nya v\u00e4rlds- och samh\u00e4llsordning som f\u00f6rs\u00f6ker f\u00e5 f\u00e4ste i olika sammanhang och p\u00e5 olika plan.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

 I Torup f\u00f6rf\u00f6ljer mig regnet n\u00e4r jag sm\u00e5springande tar mig fr\u00e5n parkeringen in i konditoriet mitt emot kyrkan. Jag har st\u00e4mt m\u00f6te med Nathalie Ruiz, internationellt erk\u00e4nd och v\u00e4lk\u00e4nd koreograf och dansare, f\u00f6dd i Frankrike, och sedan l\u00e4nge med hela v\u00e4rlden som arbetsf\u00e4lt. Men numera med bop\u00e5larna nedslagna i centrala Torup. Nathalie dyker strax upp och vi hittar ett h\u00f6rn d\u00e4r vi kan p\u00e5b\u00f6rja v\u00e5rt samtal. Wienerbr\u00f6den har en perfekt frasighet som lyfter minnen fr\u00e5n sextiotalets stockholmscaf\u00e9er, men vi ska ju rikta in oss p\u00e5 n\u00e5got helt annat. Hur blev du dansare och vad har det medf\u00f6rt f\u00f6r ditt liv? fr\u00e5gar jag lite f\u00f6ruts\u00e4gbart.<\/p>\n\n\n\n

Tidig \u00f6vertygelse<\/h3>\n\n\n\n

Nathalie b\u00f6rjar med att ber\u00e4tta om sin tid i Provence i s\u00f6dra Frankrike. Hon v\u00e4xte upp i La Garde inte l\u00e5ngt fr\u00e5n Toulon vid Medelhavskusten. F\u00f6r\u00e4ldrarna kom fr\u00e5n Algeriet och Nathalie f\u00f6ddes 1964 efter att man tidigare tagit sig \u00f6ver havet f\u00f6r att kunna leva vidare i Frankrike. Det var kista eller v\u00e4ska som g\u00e4llde vid den h\u00e4r tiden i Algeriet. L\u00e4get var mycket oroligt. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Mina f\u00f6rf\u00e4der kom ursprungligen fr\u00e5n Spanien, d\u00e4rav namnet Ruiz, ber\u00e4ttar hon vidare.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Jag var sju \u00e5r n\u00e4r jag f\u00f6rklarade f\u00f6r mina f\u00f6r\u00e4ldrar att jag absolut ville l\u00e4ra mig att dansa. Min mor tog med mig till en folkdansgrupp, men det var inte den typen av dans jag l\u00e4ngtade efter att f\u00e5 l\u00e4ra mig. Snart hittade vi en pytteliten men genuin dansstudio i ett typiskt provensalskt hus med tr\u00e4golv och med st\u00e5ng och speglar p\u00e5 v\u00e4ggarna. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Vi kom dit och jag var s\u00e5 upphetsad och s\u00e5 glad. Jag satt d\u00e4r med min trik\u00e5 som var alldeles f\u00f6r stor, eftersom jag var s\u00e5 liten och mager. Ocks\u00e5 dansskorna var f\u00f6r stora. Jag satt d\u00e4r i f\u00f6rsta balettpositionen n\u00e4r min dansl\u00e4rare, en otroligt vacker kvinna, kom in. Jag blev s\u00e5 imponerad, hon gjorde starkt intryck p\u00e5 mig och jag k\u00e4nde en varm k\u00e4nsla mellan mina ben – jag hade kissat p\u00e5 golvet.<\/p>\n\n\n\n

Stark h\u00e4ngivenhet och vilja<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Nathalie ins\u00e5g fr\u00e5n dag ett att dansen \u00e4r stark. Parallellt med vanliga skolan \u00e4gnade hon nu all tillg\u00e4nglig tid \u00e5t dansstudion, kv\u00e4llar, helger, p\u00e5 semestern. S\u00e5 fort det gavs en m\u00f6jlighet var hon d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Jag gjorde en hel del galna saker f\u00f6r att utveckla min smidighet och kunna dansa. Man m\u00e5ste vara turn-out fr\u00e5n h\u00e4r, s\u00e4ger Nathalie, och visar med h\u00e4nderna p\u00e5 h\u00f6fterna. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Men jag var turn-out f\u00f6rst fr\u00e5n kn\u00e4na och ner. P\u00e5 n\u00e4tterna sov jag d\u00e4rf\u00f6r med tunga lexikon p\u00e5 benen f\u00f6r att v\u00e4nja mig och skapa f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att utveckla dessa r\u00f6relser och bli s\u00e5 smidig som m\u00f6jligt.  <\/p>\n\n\n\n

Jag tr\u00e4nade upp min vighet men saknade styrkan. Detta kompenserade jag genom att tr\u00e4na med extra vikter. N\u00e4r jag sedan plockade bort vikterna hade jag vunnit en hel del i styrka!<\/p>\n\n\n\n

Det givna yrkesvalet<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Bredvid dansutbildningen som alla \u00e5ren genomf\u00f6rdes helt och h\u00e5llet i s\u00f6dra Frankrike, hann Nathalie efterhand \u00e4ven med tv\u00e5 \u00e5rs medicinstudier p\u00e5 universitetet. \u2013 Omkring arton\u00e5rs\u00e5ldern m\u00e5ste man best\u00e4mma sig om man vill bli professionell. Jag ins\u00e5g att jag ville vara dansare och inte l\u00e4kare, s\u00e5 jag gjorde valet, kanske till min fars relativa besvikelse. Jag p\u00e5b\u00f6rjade min danskarri\u00e4r och tog mig bit f\u00f6r bit vidare via olika auditions och hamnade s\u00e5 sm\u00e5ningom hos ett avantgardekompani i Paris. Jag medverkade bland annat i Det f\u00f6rvandlade hj\u00e4rtat<\/em>, som var en v\u00e4ldigt kontroversiell f\u00f6rest\u00e4llning, upplyser Nathalie.<\/p>\n\n\n\n

”N\u00e4r vi var p\u00e5 turn\u00e9 med f\u00f6rest\u00e4llningen i Holland fick vi tomma \u00f6lburkar kastade p\u00e5 oss, s\u00e5 konsten och dess uttryck kan verkligen v\u00e4cka k\u00e4nslor.”<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

\u2013 Detta kom verkligen till uttryck n\u00e4r vi framf\u00f6rde den p\u00e5 Th\u00e9\u00e2tre de La Ville i Paris, det vill s\u00e4ga Stadsteatern. Publiken sitter n\u00e4ra och man upplever dem som en hel v\u00e4gg som v\u00e4xer h\u00f6gt och brant framf\u00f6r oss som agerar p\u00e5 scenen, ber\u00e4ttar hon vidare med inlevelse. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Det var fullsatt salong och jag hade huvudrollen, och mot slutet av f\u00f6rest\u00e4llningen k\u00e4nde man tydligt att h\u00e4lften av publiken \u00e4lskade vad man upplevt, medan den andra h\u00e4lften verkligen hatade f\u00f6rest\u00e4llningen. Man b\u00f6rjade till och med br\u00e5ka med varandra om saken vid appl\u00e5dtacket.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 N\u00e4r vi var p\u00e5 turn\u00e9 med f\u00f6rest\u00e4llningen i Holland fick vi tomma \u00f6lburkar kastade p\u00e5 oss, s\u00e5 konsten och dess uttryck kan verkligen v\u00e4cka k\u00e4nslor, sl\u00e5r hon fast.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4gen mot Norden<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Nathalie forts\u00e4tter: Det franska danskompaniet var v\u00e4ldigt v\u00e4lk\u00e4nt och \u201dinne\u201d vid den h\u00e4r tiden s\u00e5 jag fortsatte trots allt med min n\u00e4rvaro. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Efter en av f\u00f6rest\u00e4llningarna p\u00e5 Th\u00e9\u00e2tre de La Ville kom det fram en man och tackade mig f\u00f6r min prestation och insats. Det var Mats Ek som hade sett v\u00e5r f\u00f6rest\u00e4llning tillsammans med Cullbergbaletten, som ocks\u00e5 befann sig i Paris. Jag k\u00e4nde inte honom d\u00e5, men v\u00e4l Birgit Cullberg. Detta var 1988, och jag blev rekommenderad att bes\u00f6ka deras f\u00f6rest\u00e4llning av Giselle<\/em> med Ana Laguna.<\/p>\n\n\n\n

Nathalie f\u00f6ljde r\u00e5det och f\u00f6rest\u00e4llningen gjorde ett djupt intryck p\u00e5 henne. Ana Laguna var den b\u00e4sta dansare hon hade sett och hela f\u00f6rest\u00e4llningen imponerade enormt p\u00e5 henne. Gruppmedlemmarna framstod som s\u00e5 starka personligheter och otroliga dansare att hon k\u00e4nde att hon m\u00e5ste kontakta dem vidare. Redan dagen efter bes\u00f6kte hon d\u00e4rf\u00f6r deras tr\u00e4ning f\u00f6r att f\u00e5 m\u00f6jlighet att l\u00e4ra k\u00e4nna dem lite mer ing\u00e5ende. <\/p>\n\n\n\n

En annan mentalitet<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 De var fantastiska och tog emot mig med \u00f6ppna armar redan fr\u00e5n b\u00f6rjan. De var s\u00e5 \u00f6dmjuka och sympatiska som m\u00e4nniskor, p\u00e5 ett s\u00e4tt som jag inte var s\u00e5 van vid, konstaterar Nathalie. Det var sista dagen f\u00f6r s\u00e4songen innan sommaruppeh\u00e5llet och allt var lite galet och uppsluppet, men p\u00e5 ett oerh\u00f6rt varmt och familj\u00e4rt vis. Om man j\u00e4mf\u00f6r med dem som jag arbetade med i Paris vid den h\u00e4r tiden och som betedde sig p\u00e5 ett helt annat s\u00e4tt. De var sj\u00e4lvmedvetna och sj\u00e4lvuppfyllda, helt i on\u00f6dan. M\u00e5nga av dessa h\u00f6ll heller inte samma konstn\u00e4rliga niv\u00e5 som dem i Cullbergbaletten. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Jag ins\u00e5g att h\u00e4r fanns ett helt annat arbetsklimat, format av medm\u00e4nsklighet, v\u00e4nlighet och humor. Jag ville helt enkelt bara f\u00e5 en m\u00f6jlighet att arbeta med dessa kollegor och ing\u00e5 i deras grupp, men man hade tyv\u00e4rr vid den h\u00e4r tiden inget kontrakt ledigt f\u00f6r min del, f\u00f6rklarar Nathalie. <\/p>\n\n\n\n

Det kom sedan att dr\u00f6ja mer \u00e4n ett \u00e5r innan Mats Ek h\u00f6rde av sig p\u00e5 nytt till Nathalie Ruiz i Paris. Klockan \u00e5tta en morgon ringde telefonen i hennes l\u00e4genhet. Han erbj\u00f6d henne ett kontrakt som solist och bad henne resa upp till Cullbergbaletten och Stockholm. Nathalie tvekade inte en sekund utan tackade ja direkt. Hon tittade sedan p\u00e5 kartan och h\u00e4pnades \u00f6ver avst\u00e5ndet norrut.<\/p>\n\n\n\n

Nya d\u00f6rrar \u00f6ppnas <\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Tillsammans med Mats Ek och Cullbergbaletten hann Nathalie med cirka ett \u00e5r innan hon drabbades av en allvarlig kn\u00e4skada som intr\u00e4ffade p\u00e5 scen mitt under en f\u00f6rest\u00e4llning i V\u00e4ster\u00e5s. Specialistl\u00e4karen i Stockholm gav henne inte stora m\u00f6jligheter att kunna forts\u00e4tta med dansen p\u00e5 samma niv\u00e5 som tidigare, utan menade snarare att Nathalie kunde gl\u00f6mma att \u00e5terv\u00e4nda till dansen \u00f6verhuvudtaget. Nu uppstod ett avbrott f\u00f6r rehabilitering som varade i ett och ett halvt \u00e5r. Men f\u00f6r Nathalie g\u00e4llde fortfarande \u00f6vertygelsen att hon skulle klara av att komma tillbaka livet som professionell dansare, vilket hon ocks\u00e5 lyckades med. Hon l\u00e4mnade efterhand Cullbergbaletten och b\u00f6rjade arbeta mer med inriktning mot koreografi i olika sammanhang och grupper, n\u00e5got som hon faktiskt hade p\u00e5b\u00f6rjat redan under rehabiliteringstiden efter den allvarliga skadan. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 S\u00e5, som du ser kan en olycka faktiskt hj\u00e4lpa till att \u00f6ppna nya d\u00f6rrar, skrattar hon.<\/p>\n\n\n\n

Sedan fortsatte efterhand samarbetet med Mats Ek, med Nathalie som regi- och koreografiassistent i olika sceniska sammanhang. Nathalie grundade \u00e4ven ett danskompani tillsammans med tons\u00e4ttaren och musikern Kjell Nordeson som \u00e4ven medverkade som partner i dansen. Nathalie b\u00f6rjade ocks\u00e5 arbeta med r\u00f6rliga bilder och man spelade \u00e4ven in film i s\u00f6dra Frankrike. Uppl\u00e4gget utgick fr\u00e5n mixen av professionella dansare och icke dansare. Inriktningen \u00e4ven mot koreografi medf\u00f6rde ocks\u00e5 ett solo f\u00f6r Ana Laguna och Stockholm Chamber Brass. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 Jag fick ocks\u00e5 m\u00f6jligheten att samarbeta med mezzosopranen Charlotte Hellekant p\u00e5 le Grand Th\u00e9\u00e2tre de Luxembourg och Les Bouffes du Nord i Paris. I mina koreografiska verk anv\u00e4nder jag r\u00f6rliga bilder i interaktion med r\u00f6relse och livemusik, som i till exempel Dragonfly.<\/em><\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r\u00e4ndringens tid<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

\u2013 N\u00e4r jag fyllde femtio ins\u00e5g jag och accepterade att jag inte kunde vara verksam som dansare p\u00e5 samma s\u00e4tt l\u00e4ngre. Jag stod i min l\u00e4genhet i Stockholm och k\u00e4nde att det var s\u00e5 tomt, ensamheten var p\u00e5taglig och allt k\u00e4ndes tungt p\u00e5 mina axlar, minns Nathalie tillbaka. Jag hade inga barn, ingen familj, inga s\u00e4llskapsdjur, ingenting. Jag arbetade som konstn\u00e4rlig ledare i Bor\u00e5s f\u00f6r Regionteater V\u00e4st och pendlade fr\u00e5n Stockholm. En dag n\u00e4r jag var p\u00e5 v\u00e4g till t\u00e5get kollapsade jag p\u00e5 gatan i Bor\u00e5s. Det k\u00e4ndes s\u00e5 patetiskt om allt skulle sluta s\u00e5, att d\u00f6 p\u00e5 en gata i Bor\u00e5s. Kroppen ville helt enkelt inte l\u00e4ngre. Jag valde att avsluta mitt arbete i Bor\u00e5s och \u00e5terv\u00e4nde hem till l\u00e4genheten i Stockholm. \u00d6vertygelsen om att jag var tvungen att \u00e4ndra min livsstil b\u00f6rjade v\u00e4xa fram. Jag valde att b\u00f6rjade studera medicin igen, fast denna g\u00e5ng p\u00e5 svenska.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 I detta l\u00e4get tog Mats Ek kontakt med mig p\u00e5 nytt och bad mig hj\u00e4lpa honom som assistent f\u00f6r en f\u00f6rest\u00e4llning p\u00e5 Dramaten, och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kom jag tillbaka till scenen igen, p\u00e5 Dramaten. Jag var femtio plus och k\u00e4nde att jag beh\u00f6vde nya former av utmaningar. Jag b\u00f6rjade mer och mer fundera \u00f6ver hur jag skulle kunna anv\u00e4nda all min erfarenhet i olika nya sammanhang, f\u00f6rklarar Nathalie.<\/p>\n\n\n\n

Helt nya tankar och v\u00e4gar<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Nathalie hade f\u00e5tt nog av livet med resor, arbete och f\u00f6rest\u00e4llningar runt hela jordklotet. Tokyo, Paris, Stockholm och andra metropoler lockade inte p\u00e5 samma s\u00e4tt l\u00e4ngre. Hon ville f\u00e5 tid att bara titta p\u00e5 molnen som glider f\u00f6rbi, skaffa s\u00e4llskapsdjur, och f\u00e5 m\u00f6jlighet att f\u00e5 kraft direkt fr\u00e5n naturen. Det k\u00e4nns viktigt att hj\u00e4lpa till med att flytta ut kultur fr\u00e5n de stora st\u00e4derna, till landet. Att skapa kultur f\u00f6r alla. Kultur d\u00e4r man bor.<\/p>\n\n\n\n

”Danskompaniet blir din familj, du lever och reser med din grupp, vilket g\u00f6r att man inte f\u00e5r s\u00e5 mycket plats eller energiutrymme f\u00f6r n\u00e5got annat. Det \u00e4r vanligt att man hittar sin partner inom kompaniet, men det skulle bli alldeles f\u00f6r mycket f\u00f6r min del. Jag m\u00e5ste \u00e4ven f\u00e5 stimulans och luft utifr\u00e5n. Och det kan jag verkligen hitta i Torup och Halland.”<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

\u2013 Som dansare reser man hela tiden. Nu \u00e4r jag verksam h\u00e4r i Torup, men ocks\u00e5 i Sverige och utomlands. V\u00e4rlden blir ens arbetsplattform och vill man dansa som professionell m\u00e5ste man ocks\u00e5 vara eller bli nomad. Danskompaniet blir din familj, du lever och reser med din grupp, vilket g\u00f6r att man inte f\u00e5r s\u00e5 mycket plats eller energiutrymme f\u00f6r n\u00e5got annat. Det \u00e4r vanligt att man hittar sin partner inom kompaniet, men det skulle bli alldeles f\u00f6r mycket f\u00f6r min del. Jag m\u00e5ste \u00e4ven f\u00e5 stimulans och luft utifr\u00e5n. Och det kan jag verkligen hitta i Torup och Halland. <\/p>\n\n\n\n

\u2013  I Sverige kretsar de flesta kultursatsningar kring Stockholm, Ume\u00e5, G\u00f6teborg och Malm\u00f6 och det \u00e4r naturligtvis inte bra. Stockholm motsvarar egentligen inte Sverige idag, det har blivit en n\u00e4rmast klaustrofobisk plats, \u00e5tminstone k\u00e4nns det s\u00e5 f\u00f6r mej, s\u00e4ger Nathalie. <\/p>\n\n\n\n

\u2013 H\u00e4r i Hallands inland har jag f\u00e5tt helt nya m\u00f6jlighet skapa olika kulturprojekt som n\u00e5r nya intressanta m\u00e4nniskor som finns i skogarna och p\u00e5 m\u00e5nga andra platser. Bygdeg\u00e5rden i Torup utg\u00f6r till exempel en perfekt milj\u00f6 f\u00f6r dans av alla slag.<\/p>\n\n\n\n

 \u2013 Och vi satsar parallellt \u00e4ven p\u00e5 en hel del annat. Bland annat har vi startat upp kulturaktivitetsprojekt som Access och Rendez-Vous (f\u00f6r ett rikare kulturliv p\u00e5 sm\u00e5 orter), dansverksamheten Moving Torup allt via mitt f\u00f6retag Artome (med kulturen som v\u00e4xtkraft), ber\u00e4ttar hon med v\u00e4rme.<\/p>\n\n\n\n

Nathalie Ruiz utstr\u00e5lar en stark entusiasm och \u00f6vertygelse \u00f6ver att hennes nya kulturinsats och uppl\u00e4gg \u00e4r det r\u00e4tta f\u00f6r hennes del att g\u00f6ra i det h\u00e4r skedet av livet. Hennes l\u00e5nga och internationellt mycket erk\u00e4nda karri\u00e4r placeras in i ett helt nytt perspektiv som skapar nya sp\u00e4nnande och intressanta m\u00f6jligheter. Bygdeg\u00e5rden i Torup har blivit en av hennes \u00e5terkommande arbetsplatser och Nathalie Ruiz verkar att ha hittat hem igen, fast i Sverige. Och hon har numera fem katter och en rofylld sj\u00f6utsikt.<\/p>\n\n\n\n

Text och foto:<\/strong> Maths Jalhed<\/p>\n\n\n\n

Artikeln \u00e4r publicerad i Kulturimperiet nr 3 2018.
<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r Nathalie Ruiz har dansen varit lika med livet \u00e4nda sedan den f\u00f6rsta dagen i den lilla dansstudion i Provence, d\u00e4r hela resan b\u00f6rjade. Sedan dess har dansen f\u00f6rflyttat henne \u00f6ver stora delar av v\u00e4rlden och hon har r\u00f6nt stort erk\u00e4nnande b\u00e5de som koreograf och dansare. Nathalie har dessutom tilldelats utm\u00e4rkelse som b\u00e4sta dansare i <\/span>L\u00e4s mer<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":80,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[5],"tags":[20,7,8],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/69"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=69"}],"version-history":[{"count":15,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/69\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":420,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/69\/revisions\/420"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/80"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=69"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=69"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kulturimperiet.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=69"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}